Vliegclub Rotterdam

Vliegclub Rotterdam

De grootste en leukste vliegclub van Nederland!

Welkom in Rotterdam

Rotterdam, stad met één van de grootste zeehavens ter wereld en bruisende stad met veel evenementen, cultuur en vooral architectuur. Daarnaast ook een prima vliegbestemming, want Rotterdam The Hague Airport ligt dicht tegen de stad aan (aan de noordzijde) en daarmee is de stad ook goed bereikbaar, voor een bezoek of verblijf. Vliegclub Rotterdam en alle vliegers van de VCR heten u van harte welkom op het vliegveld en in ons clubgebouw, of u nu VFR of IFR arriveert. Rotterdam is een gecontroleerd veld met een mix van commercieel en general aviation verkeer en dat vraagt natuurlijk om wat meer aandacht en voorbereiding. Deze pilot briefing is geschreven met wat aanvullende informatie om uw vlucht zo soepel mogelijk te laten verlopen. De procedures op Rotterdam zijn niet ingewikkeld en met de steun van prima verkeersleiding is het een plezier om naar of van Rotterdam te vliegen.

Voor wie kan de VCR afhandeling verzorgen?

Afhandeling door Vliegclub Rotterdam is beperkt tot licht GA-verkeer met recreatief karakter. Vanwege onze afspraken met de luchthaven kan bezoekend verkeer met zakelijk of commercieel doel alleen afgehandeld worden door andere afhandelaars op de luchthaven: KLM JetCenter of AviaPartner.

De taxibaan waaraan Vliegclub Rotterdam ligt legt de volgende restricties op:

Spanwijdte: max. 13,5 m

MTOW: max. 2000 kg

Openingstijden

Onze medewerkers zijn zeven dagen per week aanwezig.

Zomertijd: 09:00 – 18:00 (LT) / 07:00 – 16:00 (UTC)

Wintertijd: 09:00 – 17:00 (LT) / 08:00 – 16:00 (UTC)

Aankomsten en vertrekken buiten deze tijden zijn bespreekbaar maar moeten per geval overeengekomen worden. Bel hiervoor onze balie (010-4153353) voordat u het afhandelingsverzoek indient.

Vliegclub Rotterdam is gesloten op 1 januari en 25 en 26 december. U kunt voor die datums geen afhandelingsverzoek indienen. 

Afhandelingsverzoek

Het Nederlands AIP vermeldt dat bevestigde afhandeling verplicht is op Rotterdam voor al het bezoekend GA-verkeer. Dit heeft te maken met de veiligheid. U dient gemakkelijk een afhandelingsverzoek in via onze website. Zodra wij uw afhandeling bevestigd hebben informeren we de luchthaven en relevante autoriteiten. In geval van een internationale vlucht zijn dat de douane en de marechaussee. 

Wijzigingen

Wijzigt uw de aankomst- of vertrektijd, of komt u helemaal niet? Bel de balie (010-415-3353) of stuur ons een e-mail (balie[at]vliegclubrotterdam.nl).

Vluchtvoorbereiding en informatie

Gebruik bij het plannen van uw vlucht officiële informatiebronnen.

Het Nederlands AIP

Informatie over Rotterdam is te vinden in Deel 3, AD 2 onder “EHRD ROTTERDAM/Rotterdam”.

Bestudeer zorgvuldig de procedures voor approach en arrival, en indien u VFR vliegt, wijzen wij u op de Visual Approach Chart (VAC.1) en het VFR Traffic Circuit Chart (VAC .2). Ons veld heeft een aantal afwijkende procedures. Hieronder volgt een korte uitleg over de meest voorkomende knelpunten en afwijkingen van standaardprocedures.

Indienen van een vliegplan (en General Declaration)

Het indienen van een vliegplan is verplicht voor alle vluchten naar en vanaf Rotterdam. Een vliegplan dient u in via Homebriefing.

De dichtstbijzijnde uitwijkmogelijkheid met een verharde baan is Seppe (EHSE).

Voor vluchten tussen Rotterdam en niet-Schengen landen (zowel aankomend als vetrekkend) vereist de Koninklijke Marechaussee minimaal 2 uur voorafgaand aan de vlucht informatie over de vlucht- en passagiersgegevens via een General Declaration. Deze GenDec dient u online in.

VFR naderingen

De CTR van Rotterdam kent 3 approach routes met VFR reporting points (VRP’s):

  1. Vanuit het westen: Hotel arrival (entry via VRP Whiskey)
  2. Vanuit het noorden en oosten: Mike arrival (via VRP Mike)
  3. Vanuit het zuiden: Romeo arrival (via VRP Romeo)

Al het gecontroleerde luchtruim gebruikt 8.33 kHz kanaalscheiding

Voorafgaand aan het contact met de toren dient u de ATIS uit te luisteren op 128.565.

Meld aan bij Rotterdam Tower 118.205, onder vermelding van de ATIS identifier: “Information .. received”. Let tijdens het vliegen in de CTR van Rotterdam op het volgende:

Romeo arrival / departure

  • De route is op 1500 ft, zowel inbound als outbound, en gebruikt horizontale separatie
  • De route volgt de A16 en (vanaf VRP O) de A20 / spoorlijn
  • Vlieg deze route 500 m rechts van de snelweg
  • De Romeo en Mike arrivals en departures komen bij elkaar bij VRP O, maar op verschillende hoogtes (1500 ft voor R / 1000 ft voor M)

Mike arrival / departure

  • De route is op 1000 ft, zowel inbound als outbound, en gebruikt horizontale separatie
  • De route volgt de spoorlijn tussen Rotterdam en Gouda, niet de snelweg
  • Vlieg deze route 500 m rechts van de spoorlijn
  • De Romeo en Mike arrivals en departures komen bij elkaar bij VRP O, maar op verschillende hoogtes (1500 ft voor R / 1000 ft voor M)

Hotel arrival / departure

  • Deze route gebruikt verticale separatie
  • De arrival is op 1500 ft, de departure op 1000 ft
  • Let goed op het vliegen van de juiste hoogte
  • Het invliegen van de CTR geschiedt op VRP W, zoals op de kaart staat aangegeven

Het circuitgebied 

Komend vanaf de Mike of Romeo arrival wordt het circuit ingevlogen via VRP P, na het kruisen van de baan in het midden (“Cross in the middle”), en daarna downwind op te draaien: inksaf voor RW06 en rechtsaf voor RW24. 

Let op: Als ATC geen klaring heeft gegeven om vanaf VRP P de baan te kruisen, dan blijf je bij VRP holden middels orbits over links.

Als baan 24 in gebruik is, dan is ook een direct final 24 mogelijk vanaf VRP O.

Als het druk is kan ATC orbits opleggen voor separatie. Luister goed naar de klaringen en instructies van de toren. Orbits kunnen niet alleen op downwind gegeven worden, maar ook bij VRP P. Dit punt ligt ter hoogte van het witte gebouw van het Sint Franciscus Gasthuis. Orbits bij VRP P dienen, behalve als ATC u een andere instructie geeft, linksom gedraaid te worden.

Het normale circuit op Rotterdam ligt op 1000 ft.
Bestudeer AD2.EHRD-VAC.2 “Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft”.

Het trainingscircuit ligt op 500 ft.
Bestudeer AD2.EHRD-VAC.3 “Visual approach chart VFR training circuits”.

Houd rekening met omwonenden. Vermijd waar mogelijk binnen een veilige vluchtuitvoering de roodgemarkeerde noise abatement gebieden.

Het circuitgebied van Rotterdam is vanwege de noise abatement gebieden relatief smal. Houd hier rekening mee.

Taxi-instructies

U mag op het gehele vliegveld alleen maneuvreren op de verharde delen (baan, taxibaan, platform). Het gras is ongeschikt voor taxiën of parkeren.

Verlaat de baan na het landen via de eerst mogelijke intersectie.

Waait het hard en landt u op baan 24? Verlaat de baan dan niet via V4. U komt dan verkeer tegen dat naar de baan taxiet. 

Rotterdam Tower (118.205) is ook verantwoordelijk voor grondbewegingen. In principe staat er een auto van de havendienst klaar u naar L te begeleiden. Is dit niet zo, dan vraagt u de toren of u naar L mag taxiën. L ligt aan de zuidwestkant van het vliegveld in het verlengde van taxibaan V.

Na het parkeren op de tijdelijke opstelplaats van L, op de strepen voor de witte hangaar, kunt u de motor uitzetten. Een medewerker van Vliegclub Rotterdam ontvangt. Blijft u langer dan een paar uur? Dan wijst Vliegclub Rotterdam u een definitieve parkeerplek toe.

Op het gehele vliegveld, inclusief de taxiway en het platform bij Lima geldt onverkort het luchthavenreglement. Deze gedeelten zijn ook volledig airside en integraal onderdeel van het Luchthaventerrein.

Het volledige regelement: Luchthavenregelement Rotterdam The Hague Airport

Parkeren van het vliegtuig, vastzetten en overnachten

Overal op airside is het dragen van een reflecterend veiligheidsvest verplicht.

De havendienst of een medewerker van Vliegclub Rotterdam wijst u de definitieve opstelplaats toe.

De gezagvoerder is zelf verantwoordelijk voor het deugdelijk vastzetten van het vliegtuig. Bij de vliegtuigopstelplaatsen zijn verankeringspunten. Deze kunt u gebruiken. Vliegclub Rotterdam aanvaard geen veantwoordelijkheid voor het parkeren en vastzetten van het vliegtuig.

Belangrijk:

Vliegtuigen moeten met de staart richting de baan geparkeerd worden. Met draaiende motor voorwaarts het parkeervak in taxiën is ten strengste verboden.

Zorg ervoor dat de hoofdwielen tegen de balk achteraan de parkeerplaats staan. 

Ontvangst bij Vliegclub Rotterdam, douane en immigratie

Na het parkeren meldt u zich bij de balie van Vliegclub Rotterdam. Bij internationale vluchten (vluchten niet van of naar Schengenlanden) komen de douane en marechaussee papieren en goederen controleren van u en van uw passagiers. 

Aansprakelijkheid

De Gezagvoerder van een luchtvaartuig is zelf volledig verantwoordelijk voor het correct gebruik van de Luchthaven en voor de door de Vliegclub Rotterdam aangeboden Handling Service ten behoeve van de recreatieve kleine luchtvaart. Regels omtrent aansprakelijkheid van de Luchthaven Rotterdam-The Hague Airport in geval van directe schade en/of persoonlijk letsel zijn geregeld in het Luchthavenreglement.

  1. De Vliegclub Rotterdam is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade en/of persoonlijk letsel ontstaan op de Luchthaven, als die niet is ontstaan door toedoen van vliegtuigen in eigendom van of in gebruik bij de Vliegclub Rotterdam.
  2. De Vliegclub Rotterdam aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade, ontstaan doordat accommodatie en/of afhandelingsfaciliteiten, geheel of gedeeltelijk, niet ter beschikking kunnen worden gesteld.
  3. Voor schade toegebracht aan de luchthaven en/of de Exploitant van de Luchthaven is degene door wiens handelen of nalaten, inclusief dat van eigen personeel of derden waarvoor men verantwoordelijk is, de schade veroorzaakt is, volledig aansprakelijk jegens de Exploitant van de Luchthaven.

Voor schade toegebracht aan de Vliegclub Rotterdam is degene door wiens handelen of nalaten de schade veroorzaakt is, volledig aansprakelijk jegens de Vliegclub Rotterdam. Onder indirecte schade wordt onder meer verstaan gederfde winst, stagnatieschade, alternatief vervoer, evenals de kosten van administratiefrechtelijke- en strafrechtelijke boetes en maatregelen.

Betaling van landingsgelden 

Betaal alle gelden (landingsgeld, parkeergeld, afhandelingskosten) bij de balie van Vliegclub Rotterdam voordat u vertrekt.

U kunt bij ons alleen met pinpas of creditcard betalen. Wij accepteren geen cashgeld. 

Brandstof en tanken

Rotterdam The Hague Airport beschikt over AVGAS 100LL en Jet A-1. Brandstof betalen kan alleen met een BP Sterling Card.

Contactgegevens

Heeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

E-mail: balie[at]vliegclubrotterdam.nl

Telefoon: 010-4153353